Μύθοι και Αλήθειες για το Νερό

ΝΕΡΟ: το πολυτιμότερο αγαθό για τον άνθρωπο, στοιχείο ζωτικής σημασίας καθώς συμβάλει στη σωστή λειτουργία του οργανισμού. Είναι απαραίτητο για τη σωστή ρύθμιση της εσωτερικής θερμοκρασίας του οργανισμού, την απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών, την πέψη, την αποβολή των τοξινών αλλά και τη λίπανση όλων των ιστών του σώματος, από τους πνεύμονες μέχρι τα μάτια.

Ας εξετάζουμε τους διάφορους μύθους που κυκλοφορούν γύρω από το νερό…

Το νερό αδυνατίζει – ΑΛΗΘΕΙΑ!

Μία ελαφριά αφυδάτωση μπορεί να μειώσει το ρυθμό του μεταβολισμού μας. Γι’αυτό η σωστή ενυδάτωση και αποτοξίνωση με την κατανάλωση 8-10 ποτηριών νερού την ημέρα είναι σημαντική. Επιπλέον, το νερό είναι η καλύτερη, φυσική και υγιεινή επιλογή για να μειώσουμε τις καθημερινές θερμίδες που καταναλώνουμε. Σύμφωνα με το κέντρο ελέγχου ασθενειών, οι Αμερικάνοι λαμβάνουν το 1/3 των καθημερινών τους θερμίδων από σακχαρώδη αφεψήματα ενώ, με την κατανάλωση νερού μπορούν να τις μειώσουν μέχρι και 700 θερμίδες/μέρα.

Το όξινο νερό σε θερμοκρασία δωματίου ξεδιψάει περισσότερο – ΑΛΗΘΕΙΑ!

Έχει διαπιστωθεί ότι αυτό που ξεδιψάει περισσότερο είναι το όξινο νερό, δηλαδή αυτό στο οποίο έχει προστεθεί λίγος χυμός λεμονιού. Αν μάλιστα καταναλωθεί σε θερμοκρασία δωματίου, τότε το αποτέλεσμα διαρκεί περισσότερο. Το όξινο νερό ξεδιψάει περισσότερο τόσο επειδή καταπολεμάει τη γλυκιά ή αλμυρή γεύση με τις οποίες ξυπνάει η δίψα, όσο και επειδή εξισορροπεί τα επίπεδα pH που έχουν διαταραχθεί εξαιτίας της απώλειας των εσωτερικών υγρών.

Όταν νιώθουμε δίψα, είμαστε ήδη αφυδατωμένοι – ΑΛΗΘΕΙΑ!

Πράγματι, το σώμα μας έχει ελαφρώς αφυδατωθεί όταν σημάνει το αίσθημα της δίψας! Και αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι ένα ποσοστό αφυδάτωσης της τάξεως του 2% δυσκολεύει τον οργανισμό μας να ρυθμίσει την εσωτερική θερμοκρασία του.

Χωρίς νερό ένας άνθρωπος μπορεί να αντέξει μόνο μία μέρα – ΜΥΘΟΣ!

Όχι, μπορεί να αντέξει από δύο έως τέσσερις ημέρες. Αξίζει να σημειωθεί ωστόσο ότι μία απώλεια νερού ίση με το 10% του ατομικού βάρους μπορεί να προκαλέσει εξαιρετική αδυναμία, καθώς η έλλειψη αυτή μειώνει τον συνολικό όγκο του αίματος προκαλώντας μικρότερη αιμάτωση της καρδιάς και άρα περιορισμένη οξυγόνωση του οργανισμού με σοβαρές μυϊκές και νευρολογικές επιπτώσεις. Μία αφυδάτωση της τάξεως του 5% προκαλεί κράμπες, κόπωση και εκνευρισμό, ενώ όταν φτάσει το 7% μπορεί να προκαλέσει ακόμα και παραισθήσεις.

Το νερό μπορεί να καταπολεμήσει τη χαμηλή πίεση – ΑΛΗΘΕΙΑ!

Έρευνα που δημοσιεύθηκε πρόσφατα στο επιστημονικό περιοδικό “Hypertension”, αποκάλυψε ότι το νερό μπορεί να περιορίσει τον κίνδυνο λιποθυμίας στους υποτασικούς και να οξύνει την επαγρύπνηση και τη συγκέντρωσή τους. Αυτό συμβαίνει επειδή διεγείρει το νευρικό σύστημα, που είναι υπεύθυνο για βασικές λειτουργίες, όπως την πέψη, την αναπνοή και τον καρδιακό χτύπο.

Το χρώμα των ούρων προδίδει την πιθανή αφυδάτωση – ΑΛΗΘΕΙΑ!

Αν ένας άνθρωπος δεν πιει πολύ νερό κατά την διάρκεια της ημέρας, τότε τα ούρα του είναι λίγα και σκουρόχρωμα. Αυτό συμβαίνει επειδή ο οργανισμός μας για να αποφύγει την περαιτέρω απώλεια υγρών, κάνει τα ούρα πιο συμπυκνωμένα.

Το χειμώνα δεν χρειάζεται να πίνουμε νερό – ΜΥΘΟΣ!

Το ξέρουμε πως το κρύο του χειμώνα σας παραπλανεί με αποτέλεσμα να μη διψάτε όπως το καλοκαίρι, αυτό όμως, δε σημαίνει ότι πρέπει να πίνετε λιγότερο νερό, ούτε ότι πρέπει να περιμένετε να διψάσετε για να πιείτε κάποιο υγρό. Αν θέλετε η αίσθηση ευεξίας & αναζωογόνησης να σας συνοδεύει κάθε μέρα του χρόνου, δεν πρέπει να αμελείται την σωστή ενυδάτωσή του οργανισμού σας ακόμη και τον χειμώνα.

Η ήπια αφυδάτωση επηρεάζει τη διάθεσή μας – ΑΛΗΘΕΙΑ!

Μελέτες του Πανεπιστημίου Connecticut, των ΗΠΑ, έδειξαν πως η ήπια αφυδάτωση επηρεάζει αρνητικά την διάθεση και προκαλεί αδυναμία συγκέντρωσης σε άνδρες και γυναίκες. Η ανεπαρκής πρόσληψη νερού μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τις νοητικές μας λειτουργίες, καθώς τα εγκεφαλικά κύτταρα στερούνται μια σημαντική ουσία για την επιτέλεση των ζωτικών λειτουργιών τους και παράλληλα απουσιάζει ένας «μεταφορέας» ουσιών κρίσιμων για την εύρυθμη λειτουργία του νευρικού συστήματος. Με τη βοήθεια του νερού μεταφέρονται υδατοδιαλυτές ουσίες, απαραίτητες για την καλή λειτουργία του εγκεφάλου. Αποτέλεσμα της έλλειψης αυτής είναι δυσμενής επιρροή στη διάθεσή μας, αδυναμία συγκέντρωσης αλλά και αίσθημα κόπωσης.

Το νερό είναι απαραίτητο για όσους αθλούνται – ΑΛΗΘΕΙΑ!

Οι μυς, σε όποιο σημείο του σώματος κι αν βρίσκονται, αποτελούνται 80% από νερό. Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και μια μικρή αλλαγή της τάξεως του 1% στο σύνολο του νερού του σώματός μας, μπορεί να βλάψει την άσκηση και την απόδοσή μας και να επηρεάσει και την αποκατάστασή μας. Σύμφωνα μάλιστα με γερμανική μελέτη, η σύνθεση πρωτεΐνης συμβαίνει σε μεγαλύτερο βαθμό στα κύτταρα μυών που είναι πιο ενυδατωμένα, άρα η ενυδάτωσή σας παίζει σημαντικό ρόλο στην ταχύτητα με την οποία το σώμα σας χρησιμοποιεί την πρωτεΐνη για να χτίσει μυς.

Δεν έχει σημασία ο τρόπος με τον οποίο καταναλώνουμε νερό – ΜΥΘΟΣ!

Όλοι νιώθουμε την ανάγκη να πιούμε νερό και γνωρίζουμε τις ευεργετικές του ιδιότητες. Δεν ωφελεί όμως να πίνουμε πολλά ποτήρια μαζί. Μπορούμενα μεγιστοποιήσουμε την αποτελεσματικότητά του στον οργανισμό μας καταναλώνοντάς το κατά τη διάρκεια όλης της μέρας! Ξεκινήστε την μέρα σας με δύο ποτήρια νερό, βοηθούν στην ενεργοποίηση των εσωτερικών μας οργάνων. Ένα ποτήρι νερό μισή ώρα πριν από κάθε γεύμα βοηθάει την πέψη και μετριάζει την πείνα μας ενώ, ένα ποτήρι νερό πριν το μπάνιο βοηθάει στην μείωση της αρτηριακής πίεσης. Μην ξεχνάτε τέλος, να πιείτε ένα ποτήρι νερό πριν πάτε για ύπνο, ενδείκνυται για την αποφυγή εγκεφαλικού επεισοδίου ή καρδιακής προσβολής.

Πηγές

«Αλήθειες & ψέματα για τον διάφανο χρυσό», Αφροδίτη Ραυτοπούλου, Natura nrg, τεύχος 26, Μάρτιος 2012
«Οι υπερ-τροφές του Ιανουαρίου», Ναυτεμπορική, 11/01/12
«Τα μυστικά του αδυνατίσματος», Μυρτώ Αντωνοπούλου, Vita, τεύχος 178, Μάρτιος 2012
«Το μενού της χαράς», Μαρία Παπαδοδημητράκη, Vita, τεύχος 178, Μάρτιος 2012
«Mild dehydration affects the mood in both men and women», 13/03/12, http://watercoolerseurope.eu/news/mild-dehydration-affects-the-mood-in-both-men-and-women
«5 Reasons to make bottled water part of your healthy lifestyle in 2012», 08/02/12, http://watercoolerseurope.eu/news/5-reasons-to-make-bottled-water-part-of-your-healthy-lifestyle-in-2012